Kan vi bli med i neste akseleratorprogram?

Her finner dere oversikt over hva som kreves for å søke, hva vi ser etter i intervjuene – og hva dere kan gjøre om dere ikke er helt klare ennå.

/ Alle artikler

Søknadsskjema: Slik kvalifiserer dere til å søke

1: Dere jobber for å skape positiv samfunnseffekt

Dere har etablert en bedrift med formål om å løse en prioritert samfunnsutfordring. Vi ser spesielt etter selskaper som viser god forståelse av utfordringens omfang og kompleksitet.

2: Dere ønsker å måle effekt

Måling og styring av samfunnseffekt er en viktig del av programmet. Vi forventer ikke at dere gjør dette i dag, men vi tar inn selskaper som ønsker å bruke dette aktivt i utviklingen av selskapet.

3: Dere har planer for skalering og vekst

En stor del av programmet handler om å forstå markedet bedre, øke salget og skaffe investeringer. Dere bør derfor kunne vise til langsiktige visjoner og konkrete planer om vekst og verdiskapning.

4: Dere har bevist at det finnes betalingsvilje

Dere må kunne vise tydelig hvordan dere planlegger å nå minst 5 millioner kroner i omsetning. Det innebærer å vise hvor mange produkter eller tjenester dere må selge, til hvor mange kunder og til hvilken pris. Planen må oppleves som realistisk og gjennomførbar.

5: Dere har et sterkt team

Vi vet at et godt team er helt avgjørende for å lykkes. I søknaden ser vi etter sterke gründerteam med rett kompetanse og store ambisjoner.

6: Dere har minst to fra teamet som kan delta

Programmet er intensivt og stiller høye krav til deltakende selskaper. For å sikre at bedriften deres får maksimalt utbytte, er det nødvendig at dere stiller med minst to dedikerte representanter som har sitt daglige virke i selskapet.

7. Selskapsform

Må være AS. Ideelt AS kan være aktuellt

Intervju: Dette ser vi etter

Impactpotensial

Har selskapet en tydelig intensjon om å skape målbar, varig og positiv samfunnseffekt for en prioritert målgruppe eller for planeten? Vi møte med oss, må dere kunne vise til en troverdig og tydelig endringsteori. Dette er et verktøy som viser den logiske sammenhengen mellom innsatsen dere legger ned og den positive effekten dere ønsker å oppnå.

Team

Vi ser etter team som er dedikerte, balanserte og har god kjemi, relevant erfaring og evne til å gjennomføre.

Produkt

Vi vurderer hvor tydelig og utviklet løsningen er, hvor gjennomførbar eller skalerbar den er, hva brukerne sier, og om dere har beskyttet eller kan beskytte løsningen med IPR.

Kommersielt potensial

Vi vurderer betalingsvilje, markedets størrelse og tilgjengelighet (i Norge eller globalt), go-to-market-plan, og hvordan dere skiller dere fra konkurrenter. Vi ser også på troverdigheten i deres plan for å nå 5–10 millioner i omsetning.

Ambisjoner

Vi vurderer om dere har konkrete vekstmål og langsiktige planer, og om dere har en klar visjon for hvordan selskapet skal vokse og skape effekt.

Traksjon

Vi ser på fremdrift så langt – betalende kunder, piloter, brukervekst, samarbeid, medieoppmerksomhet eller annen validering.

Timing

Vi vurderer hvor selskapet er i utviklingsløpet, om det befinner seg på et kritisk punkt hvor støtte og kapital kan utløse stor effekt, og hvor lang "runway" dere har uten ny finansiering.

Match med vårt tilbud

Vi vurderer om investeringen vår kan hjelpe dere til neste milepæl, og om deltakelse i programmet styrker deres evne og vilje til å skape impact.

I tillegg sjekker vi av en rekke forhold knyttet til omdømme, interessekonflikter, finansielle forhold, immaterielle rettigheter og eierskap.

Jeg vil søke på neste program

Akseleratorprogrammet tar inn 10 selskaper per kull. Frist for å melde interesse for neste opptak er 13. august.

Jeg oppfyller ikke kriteriene, hva nå?

Vi jobber tett med selskaper i ulike faser. Er ikke akseleratoren riktig for deg akkurat nå? Da anbefaler vi at du melder deg inn i vår digitale inkubator. Der kan dere få veiledning, nettverk og tilgang på eksklusive workshops som kan hjelpe deg til å stille sterkere til neste uttak.

Få siste impact-nytt fra bransjen Få siste impact-nytt fra bransjen Få siste impact-nytt fra bransjen Få siste impact-nytt fra bransjen Få siste impact-nytt fra bransjen Få siste impact-nytt fra bransjen Få siste impact-nytt fra bransjen Få siste impact-nytt fra bransjen Få siste impact-nytt fra bransjen Få siste impact-nytt fra bransjen

Nyheter fra våre selskaper, relevante arrangementer, og herlig nerding på impact-faget.